www.ungadventist.dk

UAonlines forum
Dato og tid er 04 sep 2010 23:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Treenigheden og Adventismen

Geografisk sted: Næstved
Jeg kan kun rystye på hovedet, når jeg læser Michael Bidstrups artikel "Treenigheden og Adventismen" i april 2009-nummeret af Adventnyt. Han påstår, at adventisterne oprindeligt troede på, at Jesus var skabt, og at der først hen mod århundreskifteskiftet skete en ændring til, at Jesus "kom" fra Faderen. Hvor har han dog den idé fra? Det passer ganske vist på Uriah Smith, men de øvrige pionerer har jeg aldrig set lære noget sådant. Interessant i den forbindelse er det også at se, at kirken Church of God (Seventh Day), der skilte sig fra de øvrige sabbatsholdende adventister pga bl.a. Ellen White og en strid om navnet på den nye kirke, hele tiden har lært og stadig lærer at Jesus er Guds enestefødte søn, ligesom de tidlige syvende dags adventister også lærte det (se denne tråd). Så det var ikke noget, der blev opfundet i slutningen af 1800-tallet.

Titel: Re: Treenigheden og Adventismen

Er det april nummeret? Jeg har lige bladret marts igennem online og kunne ikke finde Michael. Men jeg tror, han skriver opgave om emnet og derfor er ret velinformeret, selv om der måske er sparet på fodnoterne, da det kom i artikelform. Du kan jo prøve at kontakte ham (tror ikke han har en bruger herinde). Derudover, så tror jeg, at en del brugere har svært ved at udfordre dig på dette emne, da det synes at kræve lidt mere viden om kirkens historie end den udbredte George Knight-opsummering.

Hilsen Lars.

Ja, jeg ved godt, der nok ikke er så mange her, der er inde i det; men jeg måtte bare lige kommentere det der, da det ikke stemmer med de oplysninger, jeg har fået. :)

(som jeg skrev, er det april-nummeret)

Kenny Christensen skrev:
(som jeg skrev, er det april-nummeret)

Åh ja, nu så jeg det.
Ser frem til at de putter det online, så jeg også kan få glæde af det ... ;)

Hilsen Lars.

Så er bladet kommet online og kan læses her:

http://adventist.dk/Default.aspx?ID=11517

Hilsen Lars.

Så vidt jeg er informeret er det noget af det Michael skrev bachelorprojekt om, men ja, skriv til ham ;)

bimi@mac.com

Jeg ved ikke om han er interesseret i, at jeg skriver til ham, så det vil jeg undlade. Men jeg har følgende citat fra et et af de links, Lars Dorland gav i den anden tråd.

"Those who rejected the traditional Trinity doctrine of the Christian creeds were devout believers in the biblical testimony regarding the eternity of God the Father, the deity of Jesus Christ "as Creator, Redeemer and Mediator," and the "importance of the Holy Spirit."[14] While some, very early in Adventist history, held that Christ had been created,[15] by 1888 it was widely accepted that he had preexisted from "so far back in the days of eternity that to finite comprehension" he was "practically without beginning." Whatever that beginning may have involved, it was not by "creation."[16] Moreover, they weren't initially convinced that the Holy Spirit was an individual divine Person and not merely an expression for the divine presence, power, or influence."

[14] Gane, 109.

[15] E.g., Uriah Smith, Thoughts, Critical and Practical, on the Book of Revelation (Battle Creek, MI: Seventh-day Adventist Publishing Association, 1865), 59. He later repudiated this view (idem, Looking Unto Jesus [Battle Creek: Review and Herald, 1898], 12, 17).

[16] E. J. Waggoner, Christ and His Righteousness (Oakland, CA: Pacific Press, 1890), 21-22; cf. Uriah Smith, Looking Unto Jesus, 12, 17.

Kenny Christensen skrev:
Jeg ved ikke om han er interesseret i, at jeg skriver til ham

Umidelbart skulle det undre mig hvis en skribent i AdventNyt - og et hvilket som helst andet blad, for øvrigt - ikke havde lyst til at uddybe det han/hun skrev ved henvendelse, i hvert fald indenfor rimelighedens grænser. Selvfølgelig er det nogle lidt travle uger på Newbold nu, hvor vi er i slutningen af semesteret, men du kan i hvert fald ikke gøre noget forkert ved at spørge. Under alle omstændigheder, så synes jeg da, det er lidt mere hensigtsmæssigt end at udfordre mandens synspunkter på et forum, hvor han ikke befinder sig. Altså medmindre én af os andre tager hans kors på sine skuldre ;)

Håber du havde en god påske. :)

Lars Dorland skrev:
Under alle omstændigheder, så synes jeg da, det er lidt mere hensigtsmæssigt end at udfordre mandens synspunkter på et forum, hvor han ikke befinder sig. Altså medmindre én af os andre tager hans kors på sine skuldre

Min interesse er, at almindelige adventister får sandheden at vide. Der vurderer jeg, at dette forum er det bedste sted. Billede
(i håb om, at der kommer flere til her ;) )

Kenny Christensen skrev:
Min interesse er, at almindelige adventister får sandheden at vide. Der vurderer jeg, at dette forum er det bedste sted. Billede
(i håb om, at der kommer flere til her ;) )

Fair pointe.

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time